feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

2015??? China Bakal Kuasai Ekonomi Dunia

Labels:

Ekonomi China dijangka melebar ke 10.9% tahun ini selepas peningkatan 10.6% pada tahun lepas.








Hampir separuh ekonomi dunia berasal dari Asia. Keadaan ini akan terjadi pada tahun 2030, di mana sumbangan Asia terhadap ekonomi dunia mencapai 34%.

Demikian kajian Deutsche Bank seperti dikemukakan Chief Investment Officer Deutsche Bank Private Wealth Management Chew Soon Gek, dalam seminar Paparan Ekonomi dan Pasar Global 2008, di Hotel Grand Hyatt, di Jakarta, Rabu (30/1/2008).

Bahkan, pada 2015 China akan menjadi negara yang memiliki kekuatan ekonomi terbesar di dunia pada 2015. "China dijangka akan mengalahkan AS,".

Jangkaan ini karena China telah menjadi pengeluar terbesar di dunia untuk beberapa komoditi, iaitu bijih, besi, baja, tembaga, dan pulp.

Pertumbuhan ekonomi China ini mampu mengatasi Hong Kong. Kerana, ekonomi Hong Kong terikat dengan China. Aliran dana banyak berasal dari China.

India juga akan mengalami pertumbuhan. Alasannya, meningkatnya permintaan domestik di India. India dan China juga menjadi alternatif pelabur saat terjadi ketidakstabilan ekonomi pada krisis kewangan yang lalu.



0 comments:

Post a Comment